2009. október 3., szombat

Az édesburgonya(batáta)


Már aligvártam, hogy jöjjön a szezon, és írhassak végre a kedvenc zöldségemről. Erre akkor jöttem rá, mikor édesburgonyafüggőségem kialakulását követően nem lehetett itt kapni. Vigyázat ez a növény isteni, és függőséget okoz!
Egy hátránya van, hogy egzotikus növény lévén, nagyon drága, de tényleg. Viszont az őszi vacsorákat, telet, nem tudom e nélkül elképzelni. Itt a helyi zöldséges kisboltban nagy meglepetésemre már lehetett is kapni, így rögtön muszáj volt vennem belőle. A közepes méretűekből egy családnak, úgy négy darab bőven elegendő köretként. Én jobbára nem variálom, csak megsütöm, de a recept az a következő posztban jön. Méltán megérdemel egy külön bejegyzést. Pár érdekes infót sikerült róla felkutatnom, íme:

A trópusi Amerikában őshonos, de már ősidők óta két géncentruma van, Közép-Amerika és Óceánia. A trópusi, szubtrópusi országok fontos, sokoldalúan hasznosítható növénye. Termesztése Afrikának az Egyenlítő és a Baktérítő közé eső területein, Indiában, Kínában, Japánban, az óceániai szigetvilágban, Amerika trópusi részein, az Egyesült Államok déli államaiban terjedt el. Botanikailag nézve nem áll rokonságban a burgonyával.

Érdekesség

Angliában VII. Henrik különösen kedvelte az édesburgonyából sütött lepényt, mert azt feltételezte, hogy ez segíti szerelmi életét. Egyes országokban készítenek belőle alkoholt is!
Jellemzés
Mint neve is jelzi íze édes és egyben fűszeres is, húsának színe narancs. Ha egyszer megkóstoltuk, nehéz lesz elfelejtenünk!

Fajtái
A héj színskálája a fehértől a vörösesbarnáig terjed, alakja általában hosszúkás.

Energitartalom

117 kcal, 490 kJ/100 gramm

Melyiket vásároljuk?

Lehetőleg a kisebb és a közepes méretűek közül válasszunk, mert a nagyobb példányok fásak lehetnek. Semmiképp se legyen puha, fonnyadt, vagy kicsírázott.

Eltarthatóság, tárolás

Magas víztartalma miatt, hűvös helyen is pusztán néhány napig tárolható.(na de ki tenne ilyet:)

Előkészítés

Előkészítése megegyezik a burgonyáéval. Sütéshez elég ha alaposan ledörzsöljük a héját, ha mégis a pucolás mellett döntünk, és nem használjuk rögtön fel, akkor állítsuk enyhén citromos vízbe. (én meghámozom)( szerk.)

Elkészítés, felhasználás

Az édesburgonya felhasználása is igen sokszínű! Süthetjük, főzhetjük, pépesíthetjük. Remek ízű köretet varázsolhatunk belőle, ha valamilyen pikáns összetevővel (hagymával, stb.) pirítjuk, pároljuk egybe.

Vitaminok, ásványok

Szénhidrátban és béta-karotinban gazdag élelmiszer. A sárgás húsú fajták karotin tartalma magasabb, mint a fehéres húsúaké. C-vitamin tartalma is figyelemre méltó. Fehérjetartalmának összetétele a tojáséhoz hasonló. A diebeteszben szenvedők, akár kétszeres mennyiséget is elfogyaszthatnak, mint a sima burgonyából, ugyanis édes íze ellenére mégsincs akkora szénhidráttartalma.

Élettani hatások

Fehérje és magnézium tartalmának köszönhetően kedvező hatással van az izmok építésére és működésére.

forrás: gourmandnet.hu

Szóval mindenképpen érdemes kipróbálni:)

6 megjegyzés:

VeraKaresz írta...

A mi csaladunk nagy kedvence is az edesburgonya :)) Koreaban majd mindennap ettuk, mert rengeteget ettek ok is :) Ott volt telen-nyaron boseges valasztek, mig itt Spo-ban en is pont par hete leltem ra eloszor, nem is ertem miert. Itt nem olyan draga, de nincs nagy valasztek beloluk. Viszont azota csinaltam en is kremlevest belole sutotokkel, repaval kombinalva; vmint grilleztem is egy csomo mas zoldseggel-gyumolccsel egyutt koretnek :) isteni!

Ancsa írta...

Én is függő vagyok, Japánban szerettem meg, van két receptem is onnan, minden évben megcsinálom őket. az egyik egy töltött változat, a másik egy sült-fekete szezámmagos-szójaszószos verzió.mindkettő nagyon finom.Azt viszont nem gondoltam, hogy kevesebb a szénhidráttartalma, mint a sima burgonyának.:)

Pelikán írta...

Nahát, én nem tudtam, hogy máshol drága... Sárika egyik nagy kedvence... tök sok vas van benne, azért kezdtem el adni neki, mostanra pedig totál rácuppant...

Kat írta...

Kipróbáljuk mi is, köszi a tippet:)

Great írta...

itt egy kilo 4oooFt-nak megfelelő. én drágának tartom:))

Ancsa: megoszthatnád ezt a szezámmagos verziót velünk:)

Pelikán: igen azt elhiszem, valóban függőséget okoz. de legalább ez egészséges. még mértéktelenül is:))

kat: kíváncsi leszek, ízlik e:)

brü írta...

ezt már hallottam én is,és vadászok rá Petrának,bár ha tényleg ilyen drága...