"Mi a fontosabb?Amit Ő tapasztal(érzékel,átél)?Vagy amit mi akarunk "megtanítani"?Gondoljuk meg:hogyan tanulja a gyerek 0 és 2-3 éves kora között az anyanyelvét?Mondhatnám:oda se figyel!Nem tanítással tanul!Hanem?Spontán utánzással.Nem tud nem utánozni!A kisgyerek-mondja Rudolf Steiner-totális érzékszerv éskiszolgáltatott utánzó.Egész testével,egész lényével:érzékel.Lényével,figyelmével-anélkül,hogy tudná-kint van a külvilágban.Mondhatnám,"magán kívül van".Innen a bámulatos teljesítmény-például a "nyelvtanulásban".Persze,csak ha van,aki vele,aki körülötte beszél...(És ez nem a képernyő!)Ő együtt "rezeg" az élő szervezettel...De tényleg!A rekeszizma,a mellkasaa hangszálait beidegző izmok rezonálnak a beszélő izommozgásaira,"utánozzák".
És persze mindent utánoz!Nemcsak a beszédet,hanem a mozgást is,nemdcsak az embert,hanem az állatokat is-a kocsi oldalán mászó katicabogarat is-és még mi mindent,a szelet,a tüzet,a vizet-,és persze az autót,a motort,a repülőgépet és a rakétát...
Ne tanítsuk a kisgyereket!Hagyjuk tanulni!
A nyár,a körülöttünk feltámadt,megelevenedett érzéki világ évszaka-a nyár az érzékelés,az átélés kitüntetett ideje."
Dr.Vekerdy Tamás
3 megjegyzés:
Ez tetszett nagyon :)
Örülök!:)
Ez engem is megragadott, éppen ma reggel olvastam! ;)
Megjegyzés küldése